„Detaily“ pri programovaní webovej stránky, ktoré majú veľký dopad na SEO

Programátorov webových stránok v dnešnej dobe nájdete naozaj veľmi veľa, okrem veľkých či malých firiem a agentúr sú to aj rôzni freelanceri či samoukovia. Ponuka je široká, no ako sa zvykne hovoriť, nie je programátor, ako programátor. Nie že by sme chceli niekoho podceniť, no niekedy je nová webová stránka pekná iba na pohľad, horšie je to už z technického a funkčného hľadiska, ktoré laik nedokáže vyhodnotiť. Veľké množstvo programátorov túto skutočnosť zneužíva (alebo nemajú dostatočné znalosti), čoho výsledkom je síce atraktívne vyzerajúca, no veľmi pomalá stránka bez obsahových a technických prvkov, ktoré sú okrem iného dôležité napríklad aj pre celkovú optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), ktorá je považovaná za jeden z najdôležitejších zdrojov návštevnosti webovej stránky.

Keďže sa okrem tvorby webových stránok dlhé roky venujeme aj optimalizácií pre vyhľadávače (SEO), prešlo našimi rukami naozaj kadečo. Drahé e-shopy, ktoré sa načítali viac ako 8 sekúnd, stránky, ktoré nemali povolenú indexáciu, neboli responzívne a podobne. Samozrejme, každý klient reagoval podobne: „Vyzeral ako seriózny a skúsený človek, toto som vôbec nevedela“ alebo „A to je problém? Lebo podľa mňa je ten web pekný“. Pritom nešlo o žiadne maličkosti, ktoré sú viac menej irelevantné.

Okrem základných nutností, ako napríklad už spomínaná rýchlosť, zapnutá indexácia, responzívnosť a podobne sú dôležité aj „detaily“, ktoré odlišujú profesionálov od tých ostatných. Skúsený odborník vám totiž v dnešnej dobe zastreší napríklad aj:

  • vyplnenie technických meta dát (robots, canonical tag a pod.)
  • vyplnenie obsahových meta dát (titles a descriptions)
  • nastavenie štruktúrovaných dát
  • vyplnenie názvov a alternatívnych popisov obrázkov
  • nastavenie súborov robots.txt a sitemap.xml
  • správnu štruktúru a obsah URL adries a pod.
Technické a obsahové meta dáta

Toto je pomerne malá vzorka „detailov“, ktoré v SEO audite webových stránok začínajúcich klientov často vyhodnocujeme ako nesprávne nastavené, nevyplnené či dokonca nenastavené. Buďme k sebe úprimný, ak príde klient, ktorý má e-shop za 10 000€ a niektorý z vyššie uvedených prvkov nie je správne nastavený, je to nekorektné voči zákazníkovi. Samozrejme, deje sa aj presný opak, klient k nám príde s webom, ktorý je veľmi dobre naprogramovaný zo všetkých hľadísk (technického, obsahového, ako aj dizajnového). Žiaľ, prvý prípad je častejší.

Prečo sú vyššie uvedené „detaily“ dôležité?

Niekto by so mnou nemusel súhlasiť a preto si povieme pár príkladov toho, čo ignorovanie týchto „detailov“ môže spôsobiť.

Ak by ste nemali vyplnené canonical tagy, resp. kánonické URL adresy, váš web by obsahoval veľké množstvo duplicitného obsahu, ktorý Google nemá rád. Určite každý z vás nakupoval v internetovej predajni, kde ste si zoradili produkty podľa ceny, filtrovali podľa farby, veľkosti a podobne. Hoci sa zmení poradie produktov, obsahové prvky (názvy, popisy, nadpisy, texty a pod.) zostávajú nezmenené, čo spôsobuje spomínaný duplicitný obsah. Práve canonical tagom Google poviete, ktorá verzia URL adresy je originálna a ktorú má brať do úvahy (a jej varianty vytvorené zoraďovaním a filtrovaním nie). Neplatí to však iba pre zoraďovanie a filtrovanie, ale napríklad aj pre rôzne verzie URL adries, teda s a bez HTTPS, resp. WWW (ďalší technický nedostatok, s ktorým sa často stretávame).

Ďalším príkladom sú obsahové prvky, ktoré bežný návštevník na webovej stránke príliš neregistruje, no pre Google sú veľmi dôležité a zároveň sú tieto nevyhnutné aj pre lepšie pozície na Google. Medzi obsahové prvky, ktoré sú predmetom tohto článku patria názvy a alternatívne popisy obrázkov, titles, descriptions a nepriamo aj URL adresy. Ak sa do týchto obsahových prvkov nezapoja relevantné a užívateľmi vyhľadávané kľúčové slová, šance na popredné pozície na Google sú takmer nulové (pri niektorých viac, pri niektorých menej).

Viac ako 80% webových stránok, ktoré sa k nám dostali za účelom optimalizácie pre vyhľadávače (SEO), nemali vyplnené alternatívne popisy obrázkov a ak náhodou mali, tak bez použitia relevantných a vyhľadávaných kľúčových slov. Rovnako je to s pomenovaním samotných obrázkov, ktoré by mali obsahovať tematické a relevantné kľúčové slová oddelené pomlčkami (tvorba-web-stranok-webest.jpg).

Title, resp. meta názov predstavuje najsilnejší obsahový prvok, ktorý by mal vždy obsahovať relevantné a užívateľmi vyhľadávané kľúčové slová a zároveň má tento spolu s description (meta popisom) zvýšiť pravdepodobnosť, že užívateľ klikne práve na váš výsledok vo vyhľadávaní. Preto by mali byť opisné a marketingové zároveň (a samozrejme aj v meta popise odporúčame spomenúť vyhľadávané kľúčové slová, hoci nejde o SEO signál).

Tak ako pri všetkom, aj pri tvorbe obsahových prvkov treba dbať na prirodzenosť, aby nenastal tzv. keyword stuffing, teda prílišné používanie kľúčových slov, čo by mohlo mať z hľadiska pozícií opačný efekt. Okrem toto je dôležité myslieť v prvom rade na užívateľov, až potom na vyhľadávače a SEO.

Ak rozmýšľate nad novou webovou stránkou a hľadáte niekoho, kto ju urobí dokonalo z technického, obsahového, ako aj dizajnového hľadiska, potom sa neváhajte obrátiť na nás. Okrem toho vám vieme pomôcť aj s následnou optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO), v ktorej dosahujeme veľmi dobré výsledky.